Fortryllende læring og oplevelser til H. C. Andersen Festivals

H. C. Andersen Festivals har hvert år et dedikeret skoleprogram, der skal øge børn og unges interesse og kendskab til for H. C. Andersens evigt aktuelle univers. Der er fortryllende læring og oplevelser på programmet, når H. C. Andersen Festivals løber af stablen d. 21-28 august.

Komiteen for dannelse og læring har en mission om at arbejde med H. C. Andersen på to niveauer; fortryllelse og genfortryllelse. Fortryllelse er at åbne H. C. Andersens univers, og genfortryllelse er at gå i dybden med H. C. Andersens univers.  

”Typisk handler det om at give de små børnehavebørn lysten og begejstring for H. C. Andersen. Mens med de ældre børn handler det om at skabe en ny interesse for H. C. Andersen. For hvis du har hørt eventyrene, har oplevet H. C. Andersen Paraden og været til foredraget – gider man så at blive ved med det? Det tror vi ikke. Så derfor forsøger vi at åbne H. C. Andersens univers, vise andre sider og skabe interesse på en anden måde. ”, fortæller Tony Andersen, der er Næstformand i komiteen for dannelse og læring hos H. C. Andersen Festivals.  

I år er der flere ting på programmet, der er fortryllende og genfortryllende. De helt små kan opleve en pixiballet fra Det Kongelige Teater om ”Prinsessen på ærten”, som introducerer børn til den klassiske kunstart, ballet, og H.C. Andersens klassiske eventyr Prinsessen på Ærten. Der er også noget for de ældre elever f.eks. podwalken, ”Noget om H.C.”, hvor man guides gennem byen, mens man i sine høretelefoner oplever en dramatiseret fortælling, ærlige interviews, musik og gennemført lyddesign. Der kan også nævnes den dukketeatralske forestilling, ”Fishtail”, der tager sit afsæt i Den Lille Havfrue, og som dykker ned i kønsidentitet, og når man er et ubestemt sind i en bestemt krop. 

Læring på programmet  

Skoleprogrammet er dog ikke kun til for at vække interesse og skabe nysgerrighed. Der er også læring på programmet. Når komiteen for dannelse og læring sætter årets program sammen, er der flere didaktiske overvejelser, der følger med.  

”Der skal det også gerne være noget, der varer længere end kun selve oplevelsen. Sådan at man kan tage til H. C. Andersen Festivals, få oplevelsen og så gå tilbage i klasselokalet og arbejde videre med noget undervisningsmateriale – både for indskoling, mellemtrinnet, udskoling og gymnasier. ”, uddyber Tony Andersen.  

Uddannelsesinstitutioner i byen har også bidraget med relevant indhold for at imødekomme den faglige og didaktiske relevans i programmet. I år kan man for eksempel deltage i en workshop, hvor der skal arbejdes med eventyrlig robotteknologi. Det er et samarbejde mellem Odense STX & HF og UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole. Her skal man i grupper male et maleri med afsæt i et af H. C. Andersens eventyr. Dernæst skal man ved hjælp af robotteknologi gøre maleriet levende, så teknologien bevæger dele af billedet. 

Det skal bimle og bamle 

Komiteen for dannelse og læring har først og fremmest et ønske om at bidrage med et bredt udvalg og genrer, så der er noget for alle typer og aldre. H. C. Andersen Festivals skal nemlig emme af de 5 grundlæggende værdier i H. C. Andersens forfatterskab: Fællesskabets flertydighed – ingen er nok i sig selv, mønsterbruddet – muligheder for alle, det grænseoverskridende – mangfoldighed på tværs af grænser, det magtfulde sprog – kulturel og sproglig bevidsthed samt tingenes og teknologiens magi - alt er muligt. 

”Det skal bimle og bamle, og det skal være superfedt at være til H. C. Andersen Festivals, så man har lyst til at være der en time eller tre mere”, afslutter Tony Andersen.