Ansøgning - Kulturprojekter

HER FINDER DU INFORMATION OM, HVORDAN DU SOM KULTURAKTØR KAN BLIVE EN DEL AF H.C. ANDERSEN FESTIVALS.

Hvem kan søge?

Kulturaktører, kunstnere og institutioner med en god idé til et kultur- eller kunstprojekt, der har sammenhæng med festivalens værdiord og som selv kan være drivkraft i gennemførelsen af projektet.

Hvad kan der søges støtte til?

Der kan søges støtte til alle typer projekter og de tilknyttede udgifter, undtaget udgifter til markedsføring. Ved projekter udført under etablerede kulturinstitutioner kan det ikke forventes, at H.C. Andersen Festivals yder økonomisk støtte til medarbejderes løn samt driftsomkostninger. Projekterne skal udføres indenfor festivalområdet i Odense centrum i festivalperioden. I 2025 åbner H.C. Andersen Festivals den 14. august med hovedvægt af aktiviteter i perioden 17.-24. august.

Kulturkomitéen vil udover de almindelige kriterier have fokus på projekter, der er nye for H.C. Andersen Festivals. Har du tidligere været en del af H.C. Andersen Festivals, opfordrer vi derfor til, at du udtænker nyt indhold.

Komitéen for dannelse og læring – som udvælger blandt de ansøgninger, der har skoler/institutioner som målgruppe – vil især prioritere projekter, som skriver sig ind i H.C. Andersens univers og festivalens værdiord med aktiviteter, hvor børn/unge igennem kropslige, kognitive eller relationelle aktiviteter kan opnå nye/større erkendelser omkring H.C. Andersen.

Særligt for 2025

I 2025 markerer Odense by 150-året for H.C. Andersens død under overskriften ”Andersen forever - Andersen er død, hans værker lever!” Markeringen har fokus på død, liv, savn, minde og udødelighed. H.C. Andersen Festivals tager også del i denne markering og ser positivt på projekter, der relaterer sig til temaet. Festivalen er dog også i 2025 åben for ansøgninger, der i bredere forstand arbejder med festivalens værdiord.

Hvad skal ansøgningen indeholde?

  • Kort projektbeskrivelse (5-10 linjer). I tillæg til den skriftlige præsentation, kan du linke til en kort videopræsentation (maks. 3 minutter), hvis du har lyst.
  • Uddybende projektbeskrivelse.
  • Beskrivelse af projektets relation til festivalens værdiord.
  • Målgruppe.
  • Budget. Du skal anvende festivalens budgetskema og angive priser i danske kroner.

Samt en række øvrige spørgsmål, du bedes besvare i skemaet.

Når du udfylder ansøgningsskemaet, foreslår vi, at du skriver dine besvarelser i f.eks. Word først og derefter kopierer teksten ind i formularen. Bemærk, at kursiv, understregning og fed skrift forsvinder ved kopiering over i formularen.

Betingelser

Ved indsendelse af dit ansøgningsskema vedkender du at have læst og accepteret festivalens betingelser for projekter i det officielle program 2025.

Betingelserne er tilgængelig for download her.

Hvordan vurderes ansøgningerne?

Alle ansøgninger bedømmes af festivalens fagkomiteer, der består af erhvervsfolk og fagpersoner inden for de relevante områder (teater og dans, musik, kunst, kulturformidling og subkultur). Den bedømmende komite vurderer den enkelte ansøgning på baggrund af projektets:

  • Kvalitet
  • Relation til værdiordene i festivalens H.C. Andersen univers
  • Indhold der er nyt i forbindelse med festivalen
  • Relevans for festivalen
  • Økonomi

Økonomi

Der er ingen fast grænse for, hvilke beløb der kan søges om. Det afhænger af det enkelte projekt og den samlede pulje af ansøgninger. De tildelte beløb ligger dog typisk mellem ca. 5.000-60.000 kr. 

Ansøgere med meget store projekter bedes kontakte festivalsekretariatet direkte.

Ansøgningsskema

Du skal benytte festivalens officielle ansøgningsskema.

Budgetskema

Du skal benytte festivalens budgetskema for enten eksisterende produktioner eller nyproduktioner, afhængigt af dit projekt.

Udgifter til eventuel transport, forplejning og overnatning skal fremgå af budgettet.

Ansøgningsfrist

Ansøgningsfristen for projekter til H.C. Andersen Festivals 2025 er den 1. november 2024. 

Har du spørgsmål? Kontakt festivalens Program- og fundraisingchef Birgit Christiansen på birgit@hcafestivals.dk eller tlf. 25 70 08 85.