”Vi vil gerne engagere os i lokalsamfundet”

Sydbank har været en del af foreningen bag H.C. Andersen Festivals siden 2014. Sydbank er Danmarks fjerde største bank, som fokuserer på at drive en traditionel bank med væsentlig tilstedeværelse i hele Danmark, og specielt den lokale repræsentation er vigtig.

1. April 2019

- Vi er meget lokalt orienteret og vi vil gerne engagere os i lokalsamfundet. Det giver os mu-lighed for at komme tættere på vores kunder, skabe lokal værdi og lokale relationer, fortæller Claus Braad Hansen, områdedirektør for Fyn i Sydbank.

Sydbank har tilknytning til Sydbank Fonden, hvis formål er at støtte almene formål med fokus på kulturelt og folkeligt arbejde, samt lokale initiativer som blandt andet H.C Andersen Festivals.

- Vi er et pengeinstitut, der er en del af nær-samfundet, og vi lever af lokale mennesker og virksomheder der blandt andet bor i Odense, så det er vigtigt for os at vise, at vi gerne vil støtte op om Odense og Fyn, fortæller Claus.

Sydbank har derfor været trofaste støtter af H.C. Andersen Festivals gennem årene.

- Vi vil rigtigt gerne støtte op om lokale projek-ter som H.C. Andersen Festivals. Jeg synes det er et fantastisk initiativ de erhvervsfolk, der sidder i bestyrelsen, har taget, de bruger mange kræfter på festivalen og er nogle ildsjæle når det kommer til deres arbejde, fortæller Claus og tilføjer:

- H.C. Andersen Festivals sætter Odense på landkortet og er med til at samle og skabe liv i midtbyen. Det har en positiv effekt på Odense, at der sker noget mere kulturmæssigt, og at der bliver skabt noget mere interesse for den mangeartede kultur. Det vil vi selvfølgelig gerne støtte op om.

Festivalen skaber nye kunder

Som sponsor af H.C. Andersen Festivals invite-res man til arrangementer, der giver mulighed for at udvide ens professionelle relationer ved at mødes med andre erhvervsfolk i et stort og attraktivt erhvervsfællesskab. Men derudover gives der også mulighed for deltagelse i festivalugens aktiviteter, hvor det er muligt at møde festivalens mange besøgende og skabe nye relationer. Sydbank bruger sponsoraktiviteterne meget forretningsmæssigt, og det betyder meget for banken at komme ud og snakke med folk. Det giver banken en mulighed for at blive en del af lokalsamfundet og møde deres kunder og potentielle kunder i øjenhøjde. De deltager aktivt i arrangementer både i løbet af året og i festivalugen.

- For de ansatte i banken er det en mulighed for at komme ud og opleve kultur, samtidig med at man kan gøre noget godt for sin arbejdsplads, siger Claus.

Banken har set direkte resultater af deres enga-gement i aktiviteterne og erhvervsfællesskabet.

- Vi lever af at få nye kunder, og det oplever vi, at vi får, når vi deltager i aktiviteterne og netværket i H.C. Andersen Festivals. Sandsynligheden for at møde nye kunder er større, hvis vi bevæger os ud fra bankens rammer, fortæller Claus og tilføjer:

- Sydbank har faktisk fået udarbejdet en rapport, der estimerer vores sponsorat til H.C. An-dersen Festivals i 2017 til en ROI på ca. 3,6 kr. pr. investeret krone, som vi anser som en god investering. Så vi oplever tydelige resultater af vores engagement i festivalen.

H.C. Andersen Festivalen gør det muligt for Sydbank at skabe en personlig kontakt.

- Ved at deltage i arrangementerne kan vi vise, at vi også er mennesker i banken. Vi kan skabe tillid, over en god snak, som vi måske ikke har mulighed for på samme måde over et skrivebord i banken, fortæller Claus.

Sydbanks tilgang til sponsorater er præget af bankens prioritering af lokale relationer og dialog.

- Vi får mulighed for at markedsføre os på anden vis end for eksempel en reklame i tv’et eller på et andet medie. Vi kommer ud og taler med folk og skaber en personlig kontakt, som er meget vigtig for os.

Reisekammeraten

Et af festivalens værdiord er ”Det grænseoverskridende”. H.C. Andersen var i bogstavelig forstand grænseoverskridende. Han rejste i udlandet i mere end 10 år af sit liv, ligesom han rejste rundt mellem steder i Danmark. De fleste af hans eventyr har også bevægelse og rejse som tema.

Sydbank støtter også de eventyrlystne, da de er sponsor af prisen Reisekammeraten. Reisekammeraten er en pris, der i forbindelse med H.C. Andersen Festivals hvert år gives til en ung, flittig, dygtig og eventyrlysten studerende, som har planlagt en rejse ud i verden, der er lidt ud over det sædvanlige.

- Vi vil gerne støtte unge mennesker, der vil dygtiggøre sig, ved at rejse ud i verden og få et bredere perspektiv og komme tilbage med en masse oplevelser, ideer, viden og inspiration til at gøre en forskel, fortælle Claus.

H.C. Andersen Festivals er i overført betydning også grænseoverskridende. De mere end 500 kulturaktiviteter, der løber over stablen i uge 34, afspejler festivalens vision om at ”alt kan ske”. Kreativiteten og mulighederne har ingen grænser, når aktører fra hele verden optræder under festivalugen. Det understreger de fælles værdier mellem H.C. Andersen Festivals og Sydbank.